torstai 20. kesäkuuta 2013

Opiskelijoiden HUMAKO


Hakiessani HUMAKOn hallitukseen huhtikuussa vakuutin kyllä käsittäneeni, mihin olin ryhtymässä. Todellisuudessa en ollut hallitukseen hakiessani lainkaan pohtinut, mikä tuleva roolini tulisi olemaan. Alussa hämmennyin todella paljon saamaani vastuuta, vaikutusvaltaa ja asemaani. Olin siis hakenut porukkaan, joka edustaa koko Suomen laajuisesti Humanistisen ammattikorkeakoulun opiskelijoita, ajaa heidän etujaan ja palveluitaan. Lisäksi oma vastuualueeni on tutorointi. Ryhdyin siis vajaan puolen vuoden tutorointikokemuksellani vastaamaan kaikkien Humakin tutoreiden asioista. Oijjoi! Tulikohan haukattua hieman liian suuri pala, kuvittelinkohan taas itsestäni liikoja, annoinkohan taas oman egoni kasvaa hieman yli rajojensa?

Kevät kuitenkin mennä porskutti eteenpäin, ja minä räpiköin perässä. Yritin parhaani mukaan kirjoittaa ja tuottaa vaadittuja tekstejä ja toimeksiantoja vastuualueeni pitkältä ToDo -listalta. Lähetin hirmuisen monia viestejä ympäri sosiaalista mediaa, välillä menestyksekkäästi ja välillä menestyksekkäästi pieleen, sekoittaen kiusallisesti lehtoreita opiskelijoihin viestien vastaanottajissa. Olen sekoillut sähköpostiosoitteiden kanssa, kysynyt tusinoittain hönöjä kysymyksiä ja hölmöillyt teknisten välineiden kanssa. Jossain vaiheessa aloin jo vaipua epätoivoon, ja olla täysin varma siitä, ettei tämä ole minun juttuni, olen taas jälleen kerran ollut ahne ja haukannut hieman liikaa.

Nyt kuitenkin muutamia kuukausia myöhemmin, sinnikkään harjoittelun ja tekemisen jälkeen minulla on sellainen olo, että minusta on tähän. Olen saanut vastuualueeni tehtäviä tehtyä, vastauksia epätoivoisiin kysymyksiini ja vihdoinkin pääsen kirjautumaan AC-kokoushuoneeseen ilman henkistä ja fyysistä apua. Olen vihdoin tajunnut, että HUMAKOn kaikki muutkin aktiivit ovat vain samassa elämäntilanteessa olevia opiskelijoita, kaikki ovat joutuneet opettelemaan samat käytännöt ja tekniikat. Kukaan meistä ei ole ollut valmis tekijä, saati kokenut konkari opiskelijakuntakentällä. Me kaikki olemme aloittaneet samalta viivalta, yhdistävänä tekijänä vain halu vaikuttaa oman koulunsa asioihin, tutustua uusiin ihmisiin ja saada mielipiteensä kuuluviin. Olen vihdoin oppinut nauttimaan saamastani vastuusta ja mahdollisuuksistani kehittää tutorointia yhdessä muiden tutoreiden kanssa. Olen todellakin ymmärtänyt, että HUMAKO toimii opiskelijoiden toimesta opiskelijoiden asialla. J

Kesäisin terveisin,

Tiia,
HUMAKOn hallituksen tutorvastaava

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti