tiistai 10. lokakuuta 2017

TJ bloggaa: Opiskelua työn ohella

Viime keväänä minusta tuntui, että haluaisin syventää osaamistani johtamisessa ja strategiatyöskentelessä. Tutustuin erilaisiin kursseihin. Joko ne olivat liian kalliita, tai eivät sopineet yhtään tarkoitukseen. Ratkaisu tähän olikin ehkä hieman liian ilmeinen: minun oli aika jatkokouluttautua. Olen valmistunut jouluna 2011 Lahden ammattikorkeakoulusta tradenomiksi ja helmikuusta 2012 asti olen työskennellyt HUMAKOlla. Vuodet ovat menneet vauhdilla työtehtävien kehittyessä ja toimijoiden vaihtuessa. Nyt kuitenkin halusin oppia lisää ja syventää osaamistani.



Kohti opintoja suuntasin keväällä tutkimalla eri koulutusohjelma vaihtoehtoja ja lukemalla tarkkaan läpi tarjolla olevia opetussuunnitelmia. Syksyllä aloitin tradenomin ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon opinnot. Ehkä muutaman vuoden päästä olen siis tradenomi (YAMK). 

Opintojen aikataulutuksen aloitin kesällä. Tutustuin opintojaksotarjontaan ja katsoin miten opetusajat sopivat omiin työaikatauluihini. Ilmoittauduin niille opintojaksoille, mitkä sain sopimaan kalenteriini. Lomani jälkeen kun kävimme esimiehen kanssa läpi syksyllä esimerkiksi työmatkoista kertyviä ylityötunteja ja sovimme niistä aiheutuvat vapaapäivät, oli kerrankin helppo päättää koska olen vapaalla!



Olen nyt opiskellut reilun kuukauden. Aikataulutus on mennyt juuri niin kuin on pitänytkin, olen saanut olla töistä vapaalla silloin kun on ollut koulua, ja opetus on pidetty juuri niinkuin jo kesällä oli tiedotettu. Olen siis säästynyt ainakin toistaiseksi yllättäviltä muutoksilta. Viikkoni ovat olleet melko täysiä. Suoritan kolmea 5 opintopisteen opintojaksoa, jotka kaikki tulee saada tämän lukukauden aikana valmiiksi. Kaikki opintojaksot voi suorittaa tekemättä tenttiä, sen sijaan jokaisessa pitää tehdä laajempi loppuraportti, jossa pitää osoittaa oppineensa opintojakson oppimistavoitteet. Mahtavaa on se, että kaikki tehtävät voi tehdä omaan työpaikkaan liittyen. Enää ei tarvitse keksiä päästä yritystä ja sinne kuvitteellisia tilanteita, vaan kaikki liittyy elävään elämään. Siihen arkeen jonka minä oikeasti osaan ja hallitsen! 

Opinnot ovat olleen mielenkiintoisia. Olen saanut paljon ideoita, miten meillä HUMAKOssa tulisi tehdä asioita ja toisaalta olen tehnyt huomioita, että meillä on moni asioista tehty juuri niinkuin kannattaakin. Opinnot tuovat todella paljon energiaa työhön. Ehkä tämä työ opiskelijakunnassa ei ole eläkevirka, mutta toisaalta harva työ nykyään on. Tällä hetkellä työskentely täällä kuitenkin on mahtavaa, ja koen voivani edelleenkin tuoda tänne paljon uusia ideoita ja näkökulmia.



Haasteena kiireisessä arjessa on tietysti oma jaksaminen. Syksyyn on kuulunut työviikkoja, jolloin olen tehnyt paljon ylityötunteja ja tehtävät ovat olleet todella haastavaa ajattelutyötä, johon ei muilta ole aina saanut apua (tukea onneksi sitäkin enemmän!). Iltaisin ja viikonloppuisin on ollut pakko tehdä opintoihin liittyviä oppimistehtäviä, jotta ne on saanut palautettua ajoissa. Sitä on siis antanut itsestään kaikkensa. Toisaalta olen huolehtinut, että joka viikkoon kuuluu vähintään yksi päivä tai useampi ilta kun olen täysin vapaalla. Silloin keskityn vain itseeni ja akkujen lataamiseen. Välillä se on tarkoittanut sitä, että nautin vapaapäivästä yöpuku päällä Netflixiä katsellen, toisinaan taas ystäviä nähden ja kuulumisia vaihtaen.  Energiaa olen saanut myös uudesta liikunnallisesta harrastuksesta, jonka aikana kaikki muut huolet väkisinkin nollaantuvat. Olen vihdoin löytänyt lajin, jonka parissa nautin liikkumisesta! 

Jatkokouluttautumista suosittelen kaikille, jotka haluavat syventää omaa osaamistaan ja joilla on aito halua oppia ja kehittyä. Silloin motivaatiota on helpompi pitää yllä myös kiireisinä viikkoina. Itselleni on suuri merkitys myös työnantajan kannustuksella. Silloin aikataulujen sopiminen on helpompaa ja opinnoista nousevat ideat myös otetaan paremmin työpaikalla vastaan. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti