maanantai 6. marraskuuta 2017

Toiminnallista opintosi ja vaikuta

Opiskelijakunnan hallitus on oiva paikka oppia uutta. Hallituksessa pääset tekemään ja suunnittelemaan asioita käytännössä. Hallitustyö on ajoittain aikaa vievää ja tuntuu, että ei saa ajatuksesta kiinni, vaikka kuinka asiaa vääntäisi. Hallitustyö on kuitenkin siitä ihmeellistä, että sinulla on aina yksi tai useampi työpari jonka kanssa voit pallotella asiaa, jos koet, että omat ajatuksesi eivät lähde liikeelle. Viime vuonna toimiessani hallituksessa huomasin, että tärkein tuki jonka voin saada, tulee kanssahallituslaisiltani ja HUMAKOn työntekijöiltä. He ymmärtävät, minkä takia teemme tätä hommaa, pystyvät tuomaan uusia näkökulmia toimintaan ja tukevat sinua kun sitä tarvitset.

“Hallituksesta olen oppinut vaikuttamaan ja organisoimaan. Lisäksi olen oppinut johtamistaitoja. Erityisen iloinen olen siitä, että minun esiintymistaitoni ovat kehittyneet. Olen myös oppinut järjestämään koulutuksia ja kouluttamaan.” - Kertoo hallituksen jäsen Essi Pesonen.

“Yksi isoista syistä, miksi hain viime syksynä hallitukseen oli se, että tiesin oppivani vuoden aikana paljon, paljon asioita. Minusta oli iän myötä tullut hieman arka ja ujo persoona, johon halusin muutosta ja löytä rohkeutta ollakseni sosiaalisempi. Lisäksi, vaikka järjestötoiminnasta ja hallituksessa olemisesta oli kokemusta, koin että tietotaitoa olisi hyvä päivittää ja paljon olisi opittavaa ja nähtävää. Olen oppinut muunmuassa paljon paremmaksi viestijäksi vuoden aikana. Erilaisten artikkeleiden, facebook -päivitysten ja blogitekstien kirjoittaminen sujuu nykyään kuin vettä vain. Lisäksi olen oikolukenut vuoden aikana paljon tekstejä. Jännää todeta, mutta lukihäiriöinenkin voi siihen oppia. Lisäksi olen oppinut lukemattoman määrän asioita, joissa menisi henki ja terveys luetellessa.” - Kertoo hallituksen jäsen Eena Kero.

Oppimisen hyödyntäminen

Opiskelijakunnassa kaikki opitut asiat voidaan opinnollistaa, eli voit suorittaa opintojasi toimimalla opiskelijakunnan hallituksessa. Opinnollistaminen vastaa siis tavoitteeltaan ja ajankäytöltään muita kurssin suoritustapoja, mutta opinnollistamalla pääset itse tekemään ja laatimaan asioita osana omia opintojasi. Opiskelijakunnan hallituksessa voit opinnollistaa tehtävistäsi riippuen 10-40 opintopistettä vuosittain, lisäksi saat arvokasta kokemusta työelämästä.

“Opinnollistaminen HUMAKOn hallituksessa on aivan huippujuttu. Kun opit jotain hallituksessa, sinun ei tarvii mennä opiskelemaan sitä samaa asiaa uudestaan.  Lisäksi opinnollistamisen ansiosta minulle on jäänyt vähän enemmän vapaata-aikaa, ja en ole hukkunut koulutehtäviin.” - Kommentoi hallituksen jäsen Eena Kero

“Olen iloinen siitä, että olen saanut olla mukana laatimassa HUMAKOn strategiaa seuraavalle 4 vuodelle, ja erityisen mahtavaa sen tekemisessä on ollut, että olen suorittanut opintoja sitä laadittaessa. Olen siis suorittanut oman alani työtehtäviä käytännössä ja kerännyt niistä samalla opintoja. Opinnollistaminen on helpoin tapa oppia ja opiskella. - Hehkuttaa hallituksen jäsen Mikko Koivisto.

Hae mukaan hallitukseen, lisätietoa:
https://www.humako.net/haemukaan/hallitukseen

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti