keskiviikko 24. tammikuuta 2018

KulttuuriAproja suunnittelemassa




Moikka! Mun nimi on Jenna, opiskelen kulttuurituottajaksi ja teen opparia. Voi saakeli. Ihan hullua, miten melkein neljä vuotta on vierähtänyt tähän pisteeseen! Oon pelotellut melkein koko tämän ajan itteäni opparilla ja katellu, miten osa tuskailee ja osa vaan lentää sen läpi. Ajattelin, että varmasti oon se hullu tuskailija.

Nyt, kun tätä väsäilee niin olen osannut laittaa tämän mittakaavaan. Oon tehny tosi paljon isompiakin töitä opintopisteiden näkökulmasta. Silti sitä jotenkin ottaa tämän isompana ja vaikeampana pottina vastaan. Ehkä, koska tietoperustaan tutustuminen on ollut aina minun heikko kohta. Mutta suuri epätoivo ei ole vielä iskenyt, vaan itse asiassa aika toiveikkaana vien tätä eteenpäin!

Mistä siis teen opparia ja miksi siitä tänne HUMAKOn blogiin kirjoittelen? Noh, mulle tuli syksyllä mieleen toista projektia tehdessäni, että HUMAKOlta puuttuu sellainen matalan kynnyksen-, yhdessä porukalla-, paikalliseen kulttuuritarjontaan tutustuttava tapahtuma. Mietin, millainen se voisi olla ja lähdin liikkeelle pyörittelemällä Appro-tapahtumaa. Olisi hauskaa, jos samalla systeemillä, kun kierretään baareja ja suoritetaan leikkimielisiä tutkintoja, kierrettäisiinkin erilaisia kulttuuritapahtumia tai kulttuurikohteita. Googlailin asiaa ja löysin pari ennakkotapausta. Näin syntyi idea KulttuuriApprosta.

Haluan lanseerata kaikille Humakin kampuksille ensi syksystä lähtien KulttuuriAppro, jossa tavoitteena on kiertää viisi kulttuuritapahtumaa opiskelijaporukalla lukuvuoden aikana ja kerätä leimoja kulttuuripassiin. Jokaiseen tapahtumaan ilmoittaudutaan erikseen ja kaikkiin ei ole pakko osallistua. Lukuvuoden lopussa on luvassa palkinto, joka määräytyy sen mukaan, kuinka monta tapahtumaa on kiertänyt.

Siinäpä se pähkinänkuoressa. Innoissani kysyin haluaisiko HUMAKO olla tilaaja ja onneksi halusi, koska olin jo pitkällä ajatus prosessissa. Nyt väännän ohjelmamanuaalia, jotta jaostot voivat jalkauttaa tapahtuman kaikille kampuksille. 

Mitä oon konkreettisesti nyt tehnyt? Päntännyt hulluna, opetellut kirjoittamaan asiatekstiä (kaiken muun tekstin kirjoittaminen onnistuu niin paljon paremmin), laatinut kyselyn, haastatellut paria approjen järjestäjää, organisoinut mini testejä KulttuuriApprolle ja alkanut väsäilemään ohjemanuaalia.

Vielä olisi siis luvassa kyselyn ja testien sekä haastattelujen analysointia ja yhteistyökumppaneiden kartoittamista. Sekä sen itse opparin kirjoittaminen. Onneks oon tähän mennessä lukenut miljoona opparia, niin tiedän suunnilleen, miten se kirjoitetaan. Pahinta on päästä alkuun sen hitsin asiatekstin kanssa. 

Loppuun haluan vielä sanoa pari vinkkiä. Kannattaa jutella muille opiskelijoille jotka ovat samassa tilanteessa. Kannustetaan toisiamme työskentelyssä ja autetaan toisiamme löytämään uutta näkökulmaa omaan työhön. Parasta on vaan mennä yhdessä istumaan jonnekin koneiden kanssa ja kirjoitella omia töitä. Silloin on taukojenkin pitäminen paljon hauskempaa. Toki tauot voivat joskus venähtää, mutta todennäköisesti tauoillakin jutellaan aika paljon oppareista. Muistakaa kuitenkin, että on super tärkeää tehdä välillä jotain ihan muuta. Mennä vaikka leffaan tai salille tai peiton alle kuuntelemaan musiikkia. Taukojen pitäminen ei oo laiskottelua, vaan oikeesti pitää ladata akkuja. Ite oon tosi hyvä pitämään vapaa-ajan vapaa-aikana. Ja oon tässä koulun aikana oppinut olemaan tosi tehokas “työaikana”. 

Niin ja kuten tästä huomaa, niin välillä on oikeesti hyvä kehua itseäänkin. Jos on päässy siihen vaiheeseen, että tekee opparia, niin on tehny jo todella ison työn ja saanut kasaan monta opintopistettä. Siitä saa olla ylpeä. Aina ei välttämättä tunnu siltä, että ois oppinut mitään tai olisi hyvä missään. Sillon kannattaa miettiä pieniäkin juttuja ja kun tarkkaan miettii, niin koko ajan sitä oppii jotain. Ikinä ei oo silleen valmis ja ehkä se onkin yks hauskuus. Paitsi minä haluan olla maaliskuussa valmis tästä koulusta. Sekin ois hauskaa!


Tsempit kaikille opparin kanssa painiville ja niille, kellä se on edessä päin: ei se oo nii paha!


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti